Witamy na stronie

Witamy wszystkich harcerzy (szczególnie tych z Diamiru!) oraz osoby odrobinę mniej związane z naszą drużyną lub harcerstwem. Na tej stronie znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje związane z 9 Pabianicką Drużyną Wędrowniczą oraz metodyką harcerską. Życzymy Wam miłego przeglądania z harcerskim pozdrowieniem CZUWAJ!

Co słychać

Austria „Harcerska Wyprawa Pamięci 2015”

Autobus polskiej reprezentacji wyjeżdżał z Warszawy w piątek 8 maja. Z przyczyn technicznych musieliśmy więc wyjechać w czwartek wieczorem i przenocować w Głównej Kwaterze. To dało Nam okazje do wypicia herbaty, którą ugościł Nas druh Naczelnik.

O poranku wsiedliśmy do autobusu i wyruszyliśmy w długą (i dość męczącą) podróż. Na wieczór zajechaliśmy do klasztoru Benedyktynów, w którym mieliśmy spędzić następne dwie noce.

W sobotę (9 maja) wzięliśmy udział w pierwszych uroczystościach. Odbyły się one w podobozie Ebensee na terenie masowego grobu, a zaraz po tym zwiedziliśmy sztolnię zbudowaną przez ludzi zamkniętych w obozie. Tam również odbyło się odsłonięcie tablicy upamiętniającej polskie ofiary pracy przymusowej. Po obiedzie wyjechaliśmy do Gusen, gdzie braliśmy udział w kolejnych uroczystościach pod pomnikiem ku czci ofiar obozu koncentracyjnego Gusen oraz składaliśmy wiązanki w miejscu pamięci Lungitz-Gusen III. Wieczorem odbyło się spotkanie młodzieży uczestniczącej w uroczystościach w Gusen. Mieliśmy więc okazje spróbować swoich sił w komunikacji za pomocą języka angielskiego i niemieckiego oraz poznać wiele ciekawych osób.

W niedzielę rano wykwaterowaliśmy się i wyjechaliśmy do byłego obozu koncentracyjnego  Mauthausen. Tam wzięliśmy udział we mszy świętej pod Pomnikiem Polskim oraz w centralnych uroczystościach na placu apelowym. Po zakończeniu obchodów odjechaliśmy w stronę Melk i Wiednia gdzie spędziliśmy resztę wyprawy.

Po kolacji nasz patrol udał się do wiedeńskiego parku rozrywki Prater, gdzie spędziliśmy wiele miłych chwil. Następnego dnia wraz z przewodniczką zwiedziliśmy stolicę Austrii. Byliśmy w miejscach takich jak: wiedeński Belweder, czy Dom Hundertwassera. W czasie wolnym udaliśmy się do Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu i znajdującej się nieopodal palmiarni, w której mogliśmy zobaczyć egzotyczne gatunki motyl. Wieczorem wyjechaliśmy w już nie tak męczącą jak poprzednia, bo całkowicie przespaną, drogę do Polski.

Nie każda potrawa, jaką dane Nam było jeść przypadła Nam do gustu, a niżej podpisanemu ręce odpadały przy trzecim z kolei wieńcu, lecz to detale, które schodzą na dalszy plan, gdy myślimy o spełnionym, harcerskim i patriotycznym obowiązku, niezapomnianych przeżyciach i wielu nowych przyjaźniach, które skutecznie wybijają się na pierwszy plan, gdy myślimy o obchodach 70. rocznicy wyzwolenia obozów systemu Mauthausen-Gusen. Podsumowując: jesteśmy zadowoleni z wyjazdu, a wspomnienia pozostaną na długo w Naszej pamięci. :)